poniedziałek, 24 maja 2010

Poprawność danych

Witam wszystkich w kolejnym wpisie.

Dziś zajmiemy się poprawnością danych w Excelu. Dowiemy się, jak wprowadzić ograniczenia danych wpisywanych do komórki, jak stworzyć komunikat wejściowy oraz jak dodać komunikat o błędzie. Excel umożliwia nam to wszystko.

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy dyrektorem szkoły. Tworzymy w Excelu arkusz ocen uczniów.


Nauczyciele mają wpisać do arkusza oceny, które wystawili swoim uczniom. Chcemy, żeby arkusz był prawidłowo wypełniony, więc stwórzmy arkusz w ten sposób, żeby mieć taką pewność.


Potrzebne nam funkcje znajdziemy na wstążce Excela w zakładce Dane. Zaznaczmy komórki, w których mają znaleźć się oceny i wybierzmy przycisk Poprawność danych (korzystaliśmy już z niego, kiedy uczyliśmy się, jak zrobić listę rozwijaną).


Pojawia się okno dialogowe. Możemy tu ograniczyć dane, które będą wpisywane do komórki. W naszym przypadku mają to być oceny a więc pełne liczby z zakresu od 1 do 6.


W drugiej zakładce możemy ustalić komunikat wejściowy. Będzie on wyświetlał się po wybraniu komórki. Napiszmy tu wskazówkę od dyrektora: Tu wpisz ocenę ucznia.


W ostatniej zakładce stworzymy alert o błędzie. Będzie się on wyświetlał, gdy ktoś popełni błąd przy wpisywaniu danych. Wpiszmy tu taką treść, dzięki której użytkownik będzie wiedział, jaki błąd popełnił.


Zobaczmy, jak to wygląda w arkuszu.

Komunikat wejściowy:


Alert o błędzie:


Oczywiście to tylko przykład. Poprawność danych może być używana w bardziej zaawansowanych arkuszach. Excel w tej kwestii również przydaje się w biznesie. Może na przykład służyć do ograniczenia ilości znaków nazw towarów podczas ich ewidencji.

Dziękuję za uwagę i jak zwykle zachęcam do subskrypcji bloga. Do następnego razu.

14 komentarze:

helmut pisze...

Całkiem przydatne, dobrze że wszystkie przykłady robisz na nowym Excelu :)
Mam taki problem: czy dałoby się ustawić takie formatowanie komórek jak np. walutowe że obok wartości pojawia się skrót zł, tylko żeby zamiast zł pojawił się inny skrót np kJ, kWh itp.?

Ynwestor pisze...

Super, że się podoba :)

Znam rozwiązanie Twojego problemu. Zaznacz najpierw komórki, kliknij prawym i wybierz Formatuj komórki. Przejdź tutaj do niestandardowych i wybierz 0. W pole Typ dopisz ukośnik, spację i symbol. Dla kWh powinno to być: 0\ kWh

Spróbuj u siebie i daj znać, czy działa :)

helmut pisze...

Teraz działa! Już kiedyś tym sposobem próbowałem tylko nie wiedziałem, że ukośnik jest potrzebny :)
Wielkie dzięki

Ynwestor pisze...

To świetnie że działa. Polecam się na przyszłość :)

Anonimowy pisze...

Super - bardzo przydatne, ja skorzystałam

Ynwestor pisze...

Cieszę się. Zapraszam do lektury bloga na bieżąco.

Anonimowy pisze...

naprawdę świetny stronka :)!!!! W końcu pożyteczne i zrozumiałe informacje nt Excela :)
Dzięki wielkie

Ynwestor pisze...

Dzięki za opinię :)

Wito pisze...

Hej chciałbym ograniczyć podawanie danych do:

dwój miejsc po przecinku i co najważniejsze dla mnie to zamiast kroki ma być przecinek.

Przykłady: 2,21 4852,21 itd. używam Excela 2010.

Ynwestor pisze...

@ Wito

Sformatuj komórkę po użyciu skrótu klawiaturowego CTRL + F1.

Anonimowy pisze...

idealne źródło dla samouczka! :)
rewelacja, napewno jeszcze nie raz tu zajrzę

Anonimowy pisze...

Mam pytanie chciałabym w arkuszu zablokować format daty, tak aby każdy uzytkownik wprowadzał datę w taki sam sposób. Jeżeli wprowadzi inaczej np. wstawiając kropkę zamiast kreski to excel sam go zmieni lub wyświetli komunikat o błędnym formacie daty. Prosze o pomoc

Anonimowy pisze...

dzieki również za informacje b. mi pomaga i juz dodalam do ulubionych sadze ze bede tu czesto zagladac

Anonimowy pisze...

Witam,
mam pytanie czy za pomocą sprawdzenia poprawności z użyciem listy można wprowadzić uzależnienie wartości w liści wyboru w zależności od wartości innej komórki. Na przykład:
Jeżeli w komórce b2 pojawi się wartość 1 to w komórce c2 lista będzie wyglądać np.: $f$4:$f$8 a jeżeli w b2 będzie wartość 2 to lista będzie: $f$9:$f$12, itd...

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.