Za chwilę zostaniesz przekierowany do nowej (lepszej!) odsłony bloga ABC Excel.

wtorek, 27 kwietnia 2010

Tabele przestawne

Witam w kolejnej części naszej przygody z Excelem!

Dziś na Wasze życzenie zajmiemy się tabelami przestawnymi. Excel może być używany nie tylko do obliczeń czy rysowania wykresów. Excel jest też stosowany do analizy danych.

Mamy tabelę z danymi o sprzedaży w przykładowej firmie.

analiza danych

Kolumny tabeli to:
  • data
  • kraj
  • imię sprzedawcy
  • klient
  • nazwa sprzedanego produktu
  • koszt sprzedaży
  • wielkość sprzedaży

Tabela zawiera 2000 wierszy z danymi. Jak wyczytać coś z tak dużej ilości danych? Skorzystamy z tabeli przestawnych.


Ważne! Nasza tabela nie może zawierać żadnych pustych komórek!

Tworzenie tabeli przestawnej rozpoczynamy od wstążki. Przechodzimy do zakładki Wstawianie. Tabele przestawne to pierwszy przycisk po lewej stronie. Wciskamy go i wybieramy Tabela przestawna. Inna możliwość to skorzystanie ze skrótu klawiaturowego ALT + V + A + T.

wstawianie tabeli przestawnej

Pojawia się okno dialogowe. Jako zakres wybieramy naszą tabelę (skrót klawiaturowy, który zaznacza wszystko to CTRL + A). Tabelę przestawną najlepiej utworzyć w nowym arkuszu.

tworzenie tabeli przestawnej

Pojawiło nam się narzędzie do tworzenia tabeli przestawnej.

kreator tabeli przestawnej

Jak z niego skorzystać? Zwyczajnie przenosimy ze pola, które chcemy zbadać.

Załóżmy, że zależy nam na zbadaniu, jak radzą sobie poszczególni sprzedawcy w różnych krajach. W pole Etykiety wierszy przeciągnijmy sprzedawców, w pole Etykiety kolumn kraje, a naszymi wartościami będzie sprzedaż.

tworzenie przykładowej tabeli przestawnej

Tabela przestawna, którą stworzyliśmy wygląda w ten sposób:

tabela przestawna

Prawda, że wszystko widać jak na dłoni?

Tabele przestawne są bardzo przydatne. Nauczenie się korzystania z nich daje nam wiele możliwości. Na blogu Abc Excel jeszcze nie raz pojawią się tabele przestawne. Czytajcie kolejne posty!

10 komentarze:

Anonimowy pisze...

fajne proste i przydatne

Anonimowy pisze...

mega fajna stronka; excel zrobił sie przystepny, w końcu:)

Anonimowy pisze...

Potrzebuje informacji jak uzywac v-lookups i pivot tables. Czy to skomplikowane?:)

Adam Nowak pisze...

Pivot tables to właśnie tabele przestawne, a vlookup to funkcja wybierz.pionowo. Opis obu tych funkcjonalności znajdziejsz na tym blogu. To prosta rzecz - na pewno zrozumiesz :)

Anonimowy pisze...

Super wytłumaczone - łatwo i prasto. Dziękuję

Anonimowy pisze...

spk wytłumaczone ... przydalo sie ;DD

Anonimowy pisze...

Mam problem z tabelą,ponieważ w kolumnie 'etykiety wierszy' pojawia mi się wiersz (puste) i tabela 'nie wychodzi', nic mi się nie zlicza

Anonimowy pisze...

Mam tabele, z ktorej potrzebuje stworzyc nowa sortujac wedlug jednej kolumny: agenci, jaka funkcja bedzie do tego najlepsza? Dziekuje.

Anonimowy pisze...

piszę pracę magisterską, w której najważniejsze są badania. Przeprowadzałam ankiety z respondentami, a potem stworzyłam baze danych z ich odpowiedziami, mój problem polega na tym, że baza danych jest systemem zero jedynkowym i tabele przestawne nie chcą mi wyjść, ponieważ pokazują mi się pola " puste" proszę o pomoc

AT-AT pisze...

Kawał dobrej roboty!

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.